Conversie

Conversie (of conversieratio) is een begrip dat in online marketing wordt gebruikt. Met conversie bedoelt men het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. De transactie zal meestal een aankoop zijn bij een webwinkel, maar het kan net zo goed het afsluiten van een verzekering of telefoonabonnement zijn.

Stel er komen 1000 bezoekers bij een webwinkel. Uiteindelijk gaan 10 klanten over tot een transactie. Dan is de conversie 1 procent. Conversie is een goede graadmeter hoe goed een webshop is gemaakt. Professionele webshops doen bijna allemaal aan conversieoptimalisatie. Eerst meten ze de conversie van de webshop over een representatieve tijd en representatief aantal bezoekers. Dit noem je de nulmeting. Daarna pas je Ć©Ć©n ding op de website aan en ga je over hetzelfde aantal bezoekers meten wat het conversieratio na de aanpassing is. Is de conversie na de aanpassing hoger dan daarvoor, dan is de aanpassing blijkbaar effectief, en laat je het zo. Gaat de conversie na de aanpassing omlaag, dan maak je de aanpassing ongedaan, en ga je weer iets anders proberen. Als je als webshop dit proces continue herhaald, wordt als het goed is de conversie steeds hoger. Hierdoor gaat de webshop per bezoeker steeds meer verdienen.

Deel eenvoudig met je collega's:
Heeft dit artikel je geholpen? Geef een rating of deel het via social media! Vergeet het ook niet op te nemen in je bronvermelding.
Conversie, 4 / 5 (9 votes)
2 reacties op “Conversie
  1. Sean schreef:

    Op een webshop is een conversie inderdaad vaak het overgaan tot een transactie, maar op andere types websites hoeft dit niet zo te zijn.
    Op de website van een dienstverlenend bedrijf kan het invullen van het contactformulier een conversie zijn, en op de website van een non-profitorganisatie is een conversie misschien het aanmelden voor de nieuwsbrief.

    Het ligt altijd aan de doelen (en wensen) van de organisatie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*