Zoek
Sluit dit zoekvak.

Local marketing

Local marketing oftwel lokale marketing is marketing die erop gericht is om een bedrijf in haar directe omgeving bekend te maken. Dit kan zijn door het bedrijf lokaal te promoten, maar ook door ervoor te zorgen dat het bedrijf gevonden wordt als potentiële klanten bij jou in de buurt naar jouw type bedrijf of producten zoeken.

Vooral dit laatste wordt steeds belangrijker. Voor veel consumenten of bedrijven is lokale aanwezigheid een belangrijke USP. Als zij naar jouw type bedrijf of een product dat jij verkoopt zoeken, dan moet je bovenaan staan in de zoekmachines. Dit onderdeel van local marketing wordt local SEO genoemd. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftwel zoekmachine optimalisatie.

In dit artikel gaan we zowel in op local SEO als de andere onderdelen van local marketing waar je als bedrijf voor zou kunnen kiezen.

Local marketing – Lokaal goed gevonden worden

Er zijn meerdere manieren hoe je lokaal beter gevonden kunt worden. We sommen ze voor je op.

Verreweg de eenvoudigste manier om lokaal beter gevonden te worden is door het Google Business Profiel van je bedrijf te optimaliseren. Nu denk je misschien: wat is in hemelsnaam een Google Business Profiel? Google biedt ieder bedrijf de mogelijkheid om zich te registeren en een profiel aan te maken. Op deze manier wordt je bedrijf opgenomen in de zoekresultaten en is je bedrijf te vinden op Google Maps. Heb je nog geen Google Business Profiel? Meld je dan hier aan.

Er zijn heel veel manieren om je Google Business Profiel te optimaliseren. Start in ieder geval met alle tips van Google zelf op te volgen en je profiel volledig in te vullen. Heb je meerdere vestigingen? Zorg er dan voor dat iedere vestiging zijn eigen Google Business Profiel krijgt. Zodat iedere vestiging zijn eigen vermelding krijgt in Google Maps én dus ook lokaal gevonden wordt.

Zorg er ook voor dat jouw producten of diensten worden ingevoerd in je Google Business Profiel. Zo word je niet alleen gevonden op je bedrijfsnaam, maar ook als potentiële klanten lokaal naar jouw product zoeken.

Local marketing

Schrijf lokale content

Als je nog meer focus wil leggen op jouw lokale aanwezigheid, dan kun je er ook voor kiezen om aparte pagina’s op je website te maken en die te optimaliseren op lokale zoekwoorden. Stel je hebt vijf kledingwinkels. Dan doe je er goed aan om voor iedere vestiging een aparte pagina te maken. Deze pagina kun je optimaliseren op het zoekwoord “kledingwinkel” en de plaatsnaam waar de vestiging zich bevind. Grote kans dat wanneer iemand zoekt op kledingwinkel in die plaats, deze pagina naar boven komt.

Ditzelfde kun je doen met producten. In bovenstaand voorbeeld van de kledingwinkel zou je bijvoorbeeld ook voor de merken die je het meeste verkoopt aparte pagina’s kunnen maken in combinatie met de plaatsnaam. Maak bijvoorbeeld een aparte pagina die gevonden wordt als je zoekt op “Nike sneakers + plaatsnaam”. Helemaal als je in een grote stad gevestigd bent kan dit best heel interessant zijn.

Doe aan citation building

Met citation building ga je jouw bedrijf op zoveel mogelijk websites aanmelden waardoor je ook hier beter gevonden zult worden. Voorbeelden zijn:

  • De gouden gids (echt, hij bestaat nog)
  • Profielen aanmaken op verschillende social media
  • Bovengenoemde Google Business Profile, maar ook b.v. bij Apple Maps.
  • Je profiel op vacaturesites waarvoor je betaalt optimaliseren (b.v. bij Nationale Vacature Bank, of op Indeed)

Hoe meer vermeldingen je hebt, vooral in combinatie met je adresgegevens, hoe groter de kans dat (lokale) potentiële klanten je bedrijf weten te vinden.

Adverteer lokaal in Google

Je kunt in Google Ads inkopen op zoekwoorden in combinatie met jouw plaatsnaam. Als voorbeeld geef ik wat ideeën voor een lokale Audi dealer:

  • Autodealer + plaatsnaam
  • Audi + plaatsnaam
  • Auto kopen + plaatsnaam
  • APK + plaatsnaam
  • Autoschade + plaatsnaam

Op deze manier zorg je ervoor dat je als bedrijf direct vooraan staat als iemand behoefte heeft aan jouw product of dienst. Reken maar dat dit waardevolle klanten oplevert die anders naar de concurrent waren gegaan.

Daarnaast kun je tegenwoordig ook met je Google Business Profiel adverteren. Op deze manier kun je ervoor zorgen dat als iemand een lokale zoekopdracht intypt, jouw bedrijf bovenaan staat. Deze manier van adverteren is echt heel sterk en effectief.

Lokaal adverteren Google Business Profile
Voorbeeld van een lokale advertentie met een Google Business Profile. Ik zocht op het zoekwoord “IT Bedrijf Amsterdam”

Andere vormen van local marketing

Uiteraard kun je als bedrijf ook buiten het internet op veel verschillende manieren aan local marketing doen. Het internet leent zich er uitstekend voor om op het moment dat iemand jouw product of dienst zoekt naar voren te komen. Deze prospects zijn vaak direct koopbereid en erg ver in de salesfunnel.

Door lokaal te adverteren kun je werken aan je naamsbekendheid. Op het moment dat iemand jouw product of dienst nodig heeft, dan denkt hij of zij hopelijk aan jou, en meldt hij of zij zich als klant. Daarnaast helpt local marketing vaak om goodwill te krijgen. Als jij adverteert bij de lokale voetbalclub, dan gunnen mensen die daar voetballen jou de klandizie. Enkel vormen van lokaal adverteren waar je aan kunt denken zijn:

  • Sponsoring van sportclubs of andere verenigingen
  • Adverteren of PR in de lokale krant
  • Inkopen van buitenreclame (b.v. billboards)
  • Lokaal adverteren op de radio of tv (dit kan bij de lokale zender, maar ook lokaal ge-target via digitale radio)

Jij hebt als marketeer ook vast jouw unieke kanalen ontwikkeld om lokaal maximale aandacht voor jouw bedrijf te genereren. Hopelijk gaf dit artikel inspiratie.

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen