KPI staat voor Key Performance Indicator. KPI’s helpen het management van een bedrijf om prestaties van het bedrijf te monitoren. Dit kan bijvoorbeeld de klanttevredenheid van een bedrijf zijn, maar ook omzet of winst kan prima gezien worden als een Key Performance Indicator.
Het idee achter KPI’s is dat je ze regelmatig of zelfs realtime op een dashboard bijhoudt, waardoor je bij kunt houden of het beter of juist slechter met het bedrijf gaat.
Voorbeelden van KPI’s
- Klanttevredenheidscijfer
- Personeelstevredenheidcijfer
- Percentage consumenten dat een bedrijf kent (op naambekendheid te monitoren)
- Omzet / groei
- Inkoopkosten
- Verzuimcijfers
Klanttevredenheidscijfer kan gezien worden als een zachte factor. Een zachte factor probeer je bij benadering een cijfer te geven. Andere voorbeelden van zachte factoren zijn personeelstevredenheid (belangrijke KPI voor de HR afdeling), naamsbekendheid (kan een belangrijke KPI voor marketing zijn), kwaliteit van producten of serviceniveau (KPI’s voor operations).
Harde factoren zijn zaken die wel of alleen als cijfer zijn weer te geven, zoals omzet, winst, maar kosten, personeelsverloop, ziekteverzuim. Harde factoren zijn vaak makkelijker en betrouwbaarder om als KPI te gebruiken dan zachte factoren.
De kunst van het zetten van Key Performance Indicators is om de juiste zaken op een juiste manier te meten. Het klinkt logisch, maar als je niet de juiste dingen meet heeft het zetten van Key Performance Indicators meer nadelen dan voordelen. Ook moeten KPI’s goed te meten zijn. Harde factoren zijn vaak makkelijker te meten dan zachte factoren. Toch is het niet zo dat zachte factoren niet als KPI mogen dienen. Als je geen realtime dashboard gebruikt, is het belangrijk dat je KPI’s op vaste momenten bijhoudt.
Het bekendste managementmodel voor hebben bijhouden van Key Performance Indicators is de Balanced scorecard van Robert S. Kaplan. De Balanced scorecard helpt je ervoor te zorgen dat je niet alleen de juiste dingen meet, maar er ook voor zorgt dat je niet vergeet bepaalde zaken mee te nemen.
KPI’s voor de regering
Zonder dat we het misschien door hebben krijgen we dagelijks met KPI’s te maken. De overheid gebruikt Key Performance Indicators om de prestaties van de economie te bepalen. Daarvoor gebruiken ze Key Performance Indicators als:
- Inflatiecijfer
- Werkloosheidcijfer
- Consumentenvertrouwen
- Exportcijfers
- Etcetera, etcetera