Zoek
Sluit dit zoekvak.

Communicatiemodel van Lasswell

Het communicatiemodel van Lasswell is een van de oudste en meest invloedrijke communicatiemodellen. Het is een vrij simpel model dat inzicht geeft hoe communicatie is opgebouwd. Bij dit communicatiemodel analyseer de volgende vijf onderdelen:

  • de zender (ook wel communicator genoemd)
  • de boodschap (ook wel bericht genoemd)
  • het medium (ook wel kanaal genoemd)
  • de ontvanger (ook wel doelgroep genoemd)
  • en het effect van het bericht (onder te verdelen in kennis, houding en gedrag)

Het model is vooral toe te passen als er sprake is van eenrichtingsverkeer: de communicatie komt van één kant en er is geen sprake van feedback. Dit is tevens een van de zwaktes van het model. Hieronder leggen we de vijf onderdelen van het communicatiemodel van Lasswell voor je uit.

Het communicatiemodel van Lasswell

De zender van het bericht, ook wel de communicator genoemd, is de persoon of de organisatie die de boodschap verzendt. De boodschap, of het bericht, is de kern, het bericht dat gecommuniceerd wordt. Het medium ofwel het kanaal is de manier hoe de boodschap overgebracht wordt. De ontvanger is de doelgroep of de persoon die de boodschap ontvangt. Het effect is wat er met de boodschap uiteindelijk bereikt is. Het effect kan onderverdeeld worden in drie categorieën: kennis, houding en gedrag. Bij kennis gaat het erom dat de doelgroep iets te weten is gekomen, bij houding moet de doelgroep een bepaalde mening krijgen en bij gedrag moet de doelgroep zijn doen en laten aanpassen.

Voorbeelden van het communicatiemodel van Lasswell

Het communicatiemodel is eenvoudig en daardoor op veel manieren toe te passen vanuit de marketing, maar ook in het dagelijks leven.

Een voorbeeld uit het dagelijks leven

Een simpel voorbeeld uit het dagelijks leven waarbij het communicatiemodel van Lasswell kan worden toegepast, is een moeder die wil dat haar zoon zijn kamer op gaat ruimen. Dit is een gedragsdoelstelling. Ze vraagt dit meerdere keren aan hem, maar hij doet het niet. Vervolgens stuurt zij hem een bericht op WhatsApp waarna hij zijn kamer op gaat ruimen.

  • Wie: de moeder
  • Wat: een verzoek om de kamer op te ruimen
  • Welk kanaal: eerst mondeling, vervolgens via WhatsApp
  • Ontvanger: de zoon
  • Effect: het mondeling vragen had geen effect, maar het berichtje op WhatsApp zorgt ervoor dat de ontvanger toch zijn kamer ging opruimen.

Uit deze situatie kun je met behulp van het communicatiemodel van Lasswell beargumenteren dat het mondeling bespreken van de boodschap geen effect had, maar het versturen van de boodschap via WhatsApp wel. Hierdoor is dat laatste een betere optie voor in de toekomst.

Een voorbeeld uit de marketing

Een ander voorbeeld is een tv-reclame van een bekend chips merk met een nieuwe smaak: pittige kip. Zij hebben als marketingdoelstelling een kennisdoelstelling: “aan het eind van de campagne kent 70% van de doelgroep de nieuwe smaak chips”.

  • Wie: het chips merk
  • Wat: een introductie van de nieuwe smaak chip, pittige kip
  • Welk kanaal: tv
  • Ontvanger: de kijker van de tv
  • Effect: mensen worden geïnformeerd over de nieuwe smaak

Hopelijk geeft dit artikel een goed beeld hoe je het Communicatiemodel van Lasswell kunt gebruiken en waren de voorbeelden nuttig.

Meer weten?

Naast het Communicatiemodel van Lasswell, zou je ook eens kunnen kijken naar het Communicatiekruispunt van Van Ruler. Met dit model kan worden bepaald welke basiscommunicatiestrategie het beste ingezet kan worden. Een ander veelgebruikt model in marketing en communicatie is het AIDA-model. Dit model gaat over het beslissingsproces van de consument voordat hij of zij een product of dienst afneemt. Ook de Piramide van Maslow, een model over de behoeftes van een consument, is een model dat veel gebruikt wordt in communicatie.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Ryan Steenbergen, stagiair bij SocioMerce. Ryan studeert Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam.

Meer managementmodellen: