Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Cross selling

Cross selling houdt in dat je je bestaande klanten ook andere producten probeert te verkopen. Een voorbeeld van bedrijven die heel veel aan cross selling doen zijn banken. Iemand is van jongs af aan klant bij een bank met een spaarrekening (waar de bank niet heel veel aan schijnt te verdienen). De bank hoopt aan deze klant later ook een hypotheek of enkele verzekeringen te verkopen. Zie ook upselling en deepselling.

Misschien wel het bekendste voorbeeld van cross selling zijn echter benzinestations. Je gaat er heen om benzine te tanken, maar de meeste winst wordt misschien wel gemaakt op de broodjes bal. Bij benzinestations proberen ze dit nog eens extra te stimuleren door het personeel te verplichten je op de ´twee pakjes kauwgom voor maar 1 euro´ te wijzen.

Cross selling
Verschil cross selling upselling en deepselling.

Een managementmodel waar cross selling in wordt gebruikt is de Ansoff matrix.

Cross selling in de B2B-markt​

In de B2B-markt is cross selling nog belangrijker dan in de B2C-markt. Dat komt omdat Business 2 business vaak direct contact is tussen de verkopende en de kopende partij. Dat komt weer omdat de orderwaardes in de B2B-markt vaak hoger liggen dan in de B2C-markt. 

Als een B2B-verkoper een klant spreekt of bij een klant langsgaat, dan is het uiteraard makkelijker om aan cross selling te doen, dan wanneer je geen persoonlijk contact hebt. Veel B2B-bedrijven verkopen eerst een klein product aan een klant. Als deze klant tevreden is over de dienstverlening kopen ze vaak meer bij deze leverancier. 

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen