Conversie (of conversieratio) is een begrip dat in online marketing wordt gebruikt. Met conversie bedoelt men het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. De transactie zal meestal een aankoop zijn bij een webwinkel, maar het kan net zo goed het afsluiten van een verzekering of telefoonabonnement zijn.
Conversie berekenen
Stel er komen 1000 bezoekers bij een webwinkel. Uiteindelijk gaan 10 klanten over tot een transactie. Dan is de conversie 1 procent. Je deelt dus het aantal verkochte producten door het aantal websitebezoekers. Dit doe je keer 100.
Conversiepercentage = (aantal verkochte producten / aantal website-bezoekers) x 100
Conversie is een goede graadmeter hoe goed een webshop is gemaakt. Professionele webshops doen allemaal aan conversieoptimalisatie. Dit wordt ook wel CRO (Conversion rate optimization) genoemd. Eerst meten ze de conversie van de webshop over een representatieve tijd en representatief aantal bezoekers. Dit noem je de nulmeting.
Het heeft sterk de voorkeur om daarna slechts één ding op de website aan te passen. Daarna ga je over hetzelfde aantal bezoekers meten wat het conversieratio na de aanpassing is. Is de conversie na de aanpassing hoger dan daarvoor, dan is de aanpassing blijkbaar effectief, en laat je het zo. Gaat de conversie na de aanpassing omlaag, dan maak je de aanpassing ongedaan, en ga je weer iets anders proberen.
Als je als webshop dit proces continue herhaald, wordt als het goed is de conversie steeds hoger. Hierdoor gaat de webshop per bezoeker steeds meer verdienen. Deze methode wordt ook wel ‘lean’ genoemd. Lees hier meer over de lean startup methode.