Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Value chain Michael Porter

Value chain Michael Porter – De Value chain van Michael Porter is een van de belangrijkste en meest gebruikte management modellen voor het maken van een interne analyse. Porter ontwikkelde de Value chain in 1985 voor zijn boek Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. Hoewel de Value chain van Michael Porter al in de jaren ’80 is ontwikkeld is het nog zeer actueel.

De Value chain helpt je een bedrijf op te delen, waardoor per onderdeel kan worden gekeken of hier een competitive advantage (een concurrentievoordeel) kan worden behaald. Ook kan de Value chain van Michael Porter gebruikt worden om een bedrijfs-brede strategie te ontwikkelen. In dit geval helpt de Value chain je om ieder bedrijfsonderdelen apart te behandelen.

Value chain
Value chain Michael Porter

Primaire activiteiten in de Value chain

De Value chain van Michael Porter valt te verdelen in primaire en ondersteunende activiteiten. De primaire activiteiten bestaan volgens Michael Porter uit:

  • Ingaande logistiek – het ontvangen, opslaan en verspreiden van grondstoffen
  • Operations – het omzetten van de grondstoffen in een product
  • Uitgaande logistiek – het ontvangen, opslaan en bezorgen of versturen van het eindproduct
  • Marketing en verkoop – reclame, propositie bepalen, prijs van het product, sales, etc.
  • Service – vragen van klanten, reparatie, training, etc.

Ondersteunende activiteiten in de Value chain

  • Inkoop – het inkopen van grondstoffen of handelswaar
  • Technologie-ontwikkeling – Research and development, ICT (hardware en software)
  • Human Resource management (HRM) – Personeelsbeleid, Werving & selectie, Trainingen, etc.
  • Infrastructuur – algemeen management, planning, finance, boekhouding, etc.

Als je de totale inkomsten van alle bedrijfsonderdelen binnen de Value chain bij elkaar telt, en daar de kosten van aftrekt, hou je de marge (het bedrijfsresultaat) over.

Gebruik van de Value chain Michael Porter

De Value chain is heel nuttig om te gebruiken in artikelen of rapporten waarin je de hele bedrijfsstrategie wil analyseren. De Value chain vormt het framework dat ervoor zorgt dat je geen bedrijfsonderdelen vergeet.

Meer managementmodellen: