Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Stakeholders

De beste vertaling voor stakeholders in het Nederlands is denk ik belanghebbenden. In het bedrijfsleven zijn stakeholders een heel belangrijk begrip. Vaak wordt gedacht dat een bedrijf bijvoorbeeld alleen zijn klanten tevreden moet houden. Om succesvol te ondernemen zijn er echter vaak meer belanghebbenden. In dit artikel leg ik de betekenis van het begrip stakeholder uit. Ook geef ik voorbeelden hoe je zowel binnen als buiten het bedrijf met stakeholders te maken hebt.

Interne stakeholders

Bij projectmanagement kun je verschillende stakeholders hebben. Daarmee worden dus belanghebbenden bij het project bedoeld. Deze stakeholders moet je managen, oftewel: om een project te laten slagen moet je alle belanghebbenden tevreden houden. Ik zeg bewust alle belanghebbenden.

Vaak heb je direct en indirect belanghebbenden. De direct belanghebbenden werken aan het project mee. De indirecte stakeholders moeten bijvoorbeeld het eindproduct gaan gebruiken. Uiteraard is het ook heel belangrijk om deze mensen vroeg in het proces hun input te laten geven. Als je dit te laat doet, dan is de kans groot dat er weerstand komt. Hoe vaak gebeurt het niet dat eindgebruikers pas het product zien als het al helemaal af is. Er is dan geen ruimte meer om aanpassingen te doen. De kans is groot dat de eindgebruikers het product niet fijn vinden om te gebruiken.

Een methode waarbij stakeholder-management een belangrijke rol speelt is Prince2. Vooral bij software-ontwikkeling wordt deze methode veel gebruikt.

Externe stakeholders

Naast belanghebbenden binnen een bedrijf, heeft een bedrijf vaak ook te maken met externe stakeholders. Dat kunnen de aandeelhouders zijn, maar ook de vakbond, milieuorganisaties of andere belangenverenigingen, klanten, leveranciers of wetgevers.

Een goede managementmethode om externe factoren te analyseren is de DESTEP analyse.

Stakeholders

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen