Met gamification breng je een spelelement in een serieus product zoals bijvoorbeeld een CRM-systeem, e-learning systeem of blog. Het doel hiervan is het gebruik te stimuleren of de bezoeker te stimuleren om door te gaan (bijvoorbeeld het bestelproces afronden).
Succesvolle games gebruiken allerlei trucs om spelers zo lang mogelijk te laten spelen. Deze trucs zijn ook op ‘serieuze’ producten te gebruiken. Dat is het idee achter gamification.
Gamification is op zeer veel verschillende vlakken te gebruiken we geven hieronder voorbeelden van gamification bij CRM en online marketing.
Gamification bij CRM
Bij de meeste CRM systemen worden wel KPI’s gedefinieerd en bijgehouden. Door deze KPI’s op een openbaar dashboard te plaatsen maak je inzichtelijk wie er het best (en het slechts) presteert. Hierdoor zorg je voor competitie. Dit zou je als gamification kunnen zien. Je kunt gamification echter nog veel verder doorvoeren en bijvoorbeeld punten geven als bepaalde handelingen worden gedaan. Voeg je informatie toe aan het CRM, dan krijg je een punt. Wordt een prospect omgezet naar klant, dan krijg je tien punten. Sluit je je dag af zonder dat er openstaande to-do’s zijn, dan krijg je twee punten. Iedere maand tel je het aantal punten bij elkaar, en deel je prijzen uit aan de beste drie presteerders.
Je kunt dit nog verder doorvoeren, en het aantal punten dat iemand heeft verzameld koppelen aan een openbare status. Als je door het CRM actief te gebruiken de openbare status van CRM beginner, naar CRM master kunt verhogen, dan kan dit ook figuurlijk je status binnen het bedrijf verhogen. Als beloning zou je deze persoon ook nog meer rechten kunnen geven, waardoor hij of zij collega’s kan helpen. Dit kan een prima motivatie zijn om CRM actief te gaan gebruiken. Daarnaast wil je natuurlijk niet na een jaar nog steeds als CRM beginner te boek staan. Dat staat niet goed tijdens je beoordelingsgesprek.
Gamification bij CRM zal niet in alle branches even goed werken, maar je kunt je voorstellen dat bij bepaalde bedrijven gamification zeer effectief kan zijn. Vooral call-centers lijken mij de ideale plek om gamification in CRM toe te passen.
Gamification bij online marketing
Gamification is een ideale manier om de prestaties van je online marketing te verhogen. Dit sluit onder andere aan op de zes beïnvloedingsstrategieën van Cialdini. Denk dan aan spelletjes bij lead generatie. De meest eenvoudige vorm zijn spelletjes waarbij je eerst je e-mailadres moet invullen voordat je mee mag doen of de banners die bewegen als je er overheen gaat. Dit kan je echter nog veel verder doorvoeren. Als je hier meer over wilt weten raad ik je aan het artikel over Cialdini te lezen.
Gamification kan worden ingezet om de conversie te verhogen, maar ook om gebruik om gebruik te stimuleren. Een mooi voorbeeld van het inzetten van gamification om gebruik te stimuleren is bijvoorbeeld het toekennen van een titel bij forums. Vanaf vijf reacties ga je van nieuw naar beginner. Heb je meer dan 100 reacties gegeven dan krijg je de titel ‘forum-master’. Wie wil dat nou niet ;-). Trek je dit verder, dan neem je ook punten af als een bezoeker een tijd niet actief is. Stuur een e-mail dat de bezoeker nog 5 dagen heeft om in te loggen om niet zijn of haar status te verliezen. Websites of blogs waarbij je een profiel kunt invullen stimuleren gebruikers door de hoeveelheid informatie die is ingevoerd te tonen in een percentage (U heeft 73 procent van uw profiel ingevuld). Zonder dat je het door hebt wil je toch de 100 procentscore behalen.
Er zijn nog veel meer voorbeelden van gamification te noemen. Heb jij nog leuke voorbeelden? Laat dan je reactie achter!