Zoek
Sluit dit zoekvak.

Managementsamenvatting

Een scriptie of businessplan start vaak met een managementsamenvatting. Hierin geef je zoals de naam al suggereert een samenvatting voor het management. Blijkbaar gaat met er vanuit dat het management het te druk heeft om je scriptie helemaal door te nemen. Hoewel het absoluut niet de bedoeling is, leert de praktijk dat scriptiebegeleiders vaak hetzelfde manco hebben. Je doet er dus goed aan om met aandacht de managementsamenvatting te schrijven. Het is vaak een belangrijk onderdeel voor het eindcijfer van een scriptie.

Naast dat je scriptiebegeleider niet je hele scriptie in detail doorneemt toont een goede managementsamenvatting natuurlijk ook aan dat je de stof goed hebt doorgrond en dat je goed hoofd- van randzaken kunt onderscheiden.

Hoe bouw je een managementsamenvatting op?

De managementsamenvatting start met de hoofdvraag. Bijvoorbeeld “De directie van bedrijf X vroeg mij om een haalbaarheidsonderzoek te doen voor de introductie van het nieuwe product {naam product} in de markt voor {naam van de branche}.

Vervolgens besteed je maximaal twee alinea’s aan de huidige situatie. Dus bijvoorbeeld: “Bedrijf X bestaat al 10 jaar. Product X bevindt zich in de volwassenheids-fase van de product lifecycle. Daarom is er behoefte aan een nieuwe star. In dit onderzoek heb ik via verschillende methoden onderzocht of dit haalbaar is.

Vervolgens kun je iets over je onderzoeksmethoden zeggen. Bijvoorbeeld “Om dit te onderzoeken heb ik verschillende interviews met experts gehouden. De conclusies uit deze interviews heb ik getest door middel van een enquête onder 100 potentiële klanten.” Je kunt ook nog even benoemen welke managementmodellen je hebt uitgewerkt om tot je conclusies te komen.

Conclusie in je managementsamenvatting

Vervolgens vertel je de resultaten uit je onderzoek in de vorm van een conclusie. Bijvoorbeeld “Hier heb ik de volgende conclusie uit getrokken. Het is absoluut haalbaar om product X op de markt van {naam branche} te introduceren. In mijn haalbaarheidsonderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat het aantal concurrenten nog beperkt is. Ik heb vanuit mijn haalbaarheidsonderzoek ook een kort marketingplan opgesteld. Hierin geef ik de volgende adviezen:

  1. Zorg voor een goede website. De concurrentie is niet sterk in online marketing.
  2. Zorg ook voor meerdere fysieke verkooplocaties. Dit is een product dat mensen eerst willen proberen. Dit kun je doen door zelf winkels te openen of een goede partner te vinden.
  3. Er is ruimte voor premium pricing. Het product is nog nieuw en consumenten zijn bereid om voor kwaliteit te betalen.
  4. Volgens de Ansoff matrix kiezen jullie voor een diversificatie strategie. Je gaat met een nieuw product een nieuwe markt betreden. Dit brengt extra risico mee, maar de uiteindelijke mogelijke voordelen zijn veelbelovend.

Je kunt voor de conclusie in je managementsamenvatting ook een managementmodel gebruiken. Voor marketingplannen wordt vaak de marketingmix gebruikt.

Tip! Keer alles een keer om

Een slimme truc om teksten attractief te maken is door de conclusie niet aan het einde, maar aan het begin van de tekst te zetten. Dus je start de managementsamenvatting met de conclusie en vervolgens leg je uit hoe je tot deze conclusie bent gekomen.

Heel veel succes met je plan en het schrijven van de managementsamenvatting!

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen