De interne analyse is vaak de start van een bedrijfskundig plan. Of het nu een marketingplan, businessplan of haalbaarheidsonderzoek betreft. Eerst wil je weten hoe de interne organisatie is opgebouwd. Om later in je plan een goede strategie te kunnen formuleren is het essentieel om te weten waar de organisatie goed in is, en welke dingen misschien wel beter kunnen.
Om een interne analyse te maken kun je verschillende managementmodellen als basis gebruiken, maar je start altijd met een uitleg van de bestaande situatie. Hier ga je dus nog geen analyse maken, maar vertel je gewoon de feiten. Je vertelt kort wat meer over het bedrijf. Bijvoorbeeld hoe lang het al bestaat, hoeveel medewerkers er zijn. Vaak wordt ook een organigram toegevoegd.
Verder vertel je over de huidige situatie bijvoorbeeld ook:
- Waar het bedrijf is gevestigd,
- Hoeveel vestigingen het bedrijf heeft
- Welke producten of diensten ze verkopen
- Als je een marketingplan schrijft kun je al ingaan hoe ze de producten of diensten nu geprijsd zijn en hoe ze worden gepromoot.
Positionering weergeven doormiddel van de 4P’s
Een model dat je zou kunnen gebruiken om de positionering van het bedrijf weer te geven is de marketingmix. Op basis van de 4P’s kun je mooi laten zien hoe het bedrijf zich positioneert. De 4P’s staan voor:
- Plaats
- Prijs
- Product
- Promotie
Nadat je de bestaande situatie feitelijk hebt weergegeven ga je naar de daadwerkelijke interne analyse. Je kunt er overigens ook voor kiezen om de huidige situatie als apart hoofdstuk aan je plan toe te voegen en de interne analyse ook als apart hoofdstuk neer te zetten. Omdat het over het bedrijf zelf gaat vinden wij het mooi voor het overzicht om het samen te voegen.
Start van de interne analyse
Bekende modellen die vaak worden gebruikt zijn:
- Het Value Chain model van Michael Porter
- Het 7S model van McKinsey
- Het Business Model Canvas
- De Golden circle
Producten of diensten analyseren
Als je de producten of diensten van een bedrijf wil analyseren, dan kun je gebruik maken van de BCG matrix. Dit kan helpen om een bedrijf te adviseren in welke producten ze moeten investeren, en welke juist niet. Een ander model dat veel wordt gebruikt om producten te analyseren is het product lifecycle model.
Conclusie van de interne analyse
De interne analyse eindig je altijd met een conclusie. Samen met de conclusie van de externe analyse die je hierna gaat maken vormt dit de basis voor je advies. Een sterke manier om je interne en externe conclusie samen te brengen is doormiddel van een SWOT analyse. SWOT staat voor Strength, Weaknesses, Opportunities en Threats. De Strengths en Weaknesses zijn de interne onderdelen van de SWOT. Je kunt de conclusie van je interne analyse dus indelen in twee hoofdstukken: Strengths (de onderdelen waar het bedrijf goed in is) en Weaknesses (de onderdelen waar het bedrijf niet goed in is). In de conclusie van je externe analyse ga je de Opportunities en Threaths behandelen.
In je overall conclusie van je plan kun je in een confrontatiematrix alle interne en externe factoren tegen elkaar zetten en tot een strategie komen.