Zoek
Sluit dit zoekvak.

Scriptieopbouw

Ben jij bezig met afstuderen en worstel je met een goede scriptieopbouw? Managementgoeroes.nl wordt door heel veel studenten gebruikt om hun scriptie te schrijven. Door de jaren heen hebben de makers achter deze website ook tientallen studenten begeleid bij het schrijven van hun scriptie. Het leek ons dan ook een goed idee om het één met het ander te verbinden.

In deze sectie geven we tips over hoe je een goede bedrijfskundige scriptie opbouwt. Of het nu een marketingplan, een businessplan of een haalbaarheidsonderzoek betreft, feitelijk hebben ze vaak redelijk dezelfde opbouw en worden veelal dezelfde modellen gebruikt. Maar welk model gebruik je waar en hoe zorg je ervoor dat je jouw onderzoek op de juiste manier structureert. Dat is wat we hier haarfijn voor je uitleggen.

  • Je plan start met een goed scriptievoorblad.
  • Daarna beginnen de meeste scripties met een managementsamenvatting.
  • Veel auteurs kiezen ervoor om voor of na de managementsamenvatting een korte inleiding te schrijven.
  • Daarna ga je naar de onderzoeksopzet. Hierin neem je de lezer mee in het proces hoe je de hoofdvraag gaat beantwoorden.
  • Na de onderzoeksopzet wordt vaak een interne analyse gemaakt. In de interne analyse ga je het bedrijf zelf analyseren.
  • Daarna ga je door naar de externe analyse. In de externe analyse ga je de externe factoren die invloed op het bedrijf kunnen hebben analyseren.
  • Uiteindelijk eindig je met de conclusie en de aanbevelingen
  • Je voegt je lijst met bronnen toe
  • Een meestal heb je daarna nog wat bijlagen.

Hopelijk helpt dit je om een goede scriptieopbouw te maken.

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen