Zoeken
Sluit dit zoekvak.

UGC

UGC staat voor User Generated Content, oftewel content die door gebruikers is gemaakt. In dit artikel leggen we kort uit welke vormen van UGC er zijn en wat het verschil is tussen User Generated en gewone content.

Normaal gesproken produceert een bedrijf zijn eigen content. Hiermee leg je bijvoorbeeld uit welke dienstverlening je als bedrijf biedt. Maar er zijn ook anderen die over het bedrijf of zijn of haar diensten kunnen schrijven. Dit is User Generated Content.

Voorbeelden van UGC

Enkele voorbeelden van User Generated Content zijn:

  • Reviews
  • Social media posts over een product
  • Comments onder een blog
  • Reacties op een forum

Je kunt dus over USG spreken als het online is gepubliceerd, en het is geplaatst door een gebruiker/klant.

User Generated Content is heel sterk

User Generated Content is de droom van iedere marketeer. Dat komt omdat een aanbeveling van een klant veel meer autoriteit heeft dan wanneer een bedrijf zelf iets positiefs over zijn of haar product zegt.

Er zit wel één mits aan, en dat is dat de USG uiteraard wel positief moet zijn. Een negatieve review heeft natuurlijk juist het omgekeerde effect. Marketeers proberen vaak om anderen te stimuleren om USG te publiceren. Dat doen ze bijvoorbeeld door om een review te vragen nadat je iets hebt gekocht. Ook betalen ze vaak influencers om een positief verhaal over een product te publiceren.

Hoewel influencer-marketing betaald is, wordt het toch vaak -in ieder geval door de consument- als User Generated Content gezien. Je kunt een ethische discussie voeren of dit terecht is en door de beugel kan.

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen