Zoek
Sluit dit zoekvak.

Local SEO

Met local SEO ga je ervoor zorgen dat jouw bedrijf lokaal goed wordt gevonden. Het doel is bovenaan in de zoekresultaten van Google te staan wanneer een potentiële klant bij jou in de buurt zoekt naar jouw type bedrijf, product of dienst.

Verschillende manieren om goed gevonden te worden

Local SEO is onderdeel van local marketing. Waar local marketing zich op alle lokale marketing van een bedrijf richt, gaat local SEO alleen over goed vindbaar worden in de zoekmachines. Goed vindbaar worden kun je op verschillende manier voor elkaar krijgen. We geven enkele voorbeelden:

  • Als bedrijf een of meerdere Google Business Profielen (GBP’s) openen en optimaliseren
  • Lokale content te schrijven
  • Aan citation building te doen

Door je Google Business Profile te optimaliseren kun je eenvoudig beter gevonden worden wanneer prospects lokaal naar jouw type bedrijf zoeken. Wil je een stap verder gaan, dan kun je aparte webpagina’s maken die geoptimaliseerd zijn op zoekwoorden waarop jij graag lokaal gevonden wordt.

Voorbeelden van zoekwoorden voor lokale SEO

Een voorbeeld voor een slagerij is bijvoorbeeld het zoekwoord “Slager + plaatsnaam”. Stel jouw slagerij is gevestigd in Rotterdam, dan wil je als slager erg graag gevonden worden als iemand zoekt op “Slager Rotterdam”, zit je in Lutjebroek, dan wil je graag gevonden worden als iemand zoekt op “Slager Lutjebroek”.

Maar misschien vind je het als slager ook reuze interessant om gevonden te worden op het zoekwoord “Barbecue huren + plaatsnaam”. Hier zou je een aparte pagina voor kunnen schrijven. Grote kans dat je redelijk eenvoudig bovenin de zoekresultaten komt en zeer interessante nieuwe bezoekers weet te trekken.

De laatste tip die we voor je hebben is om aan citation building te doen. Dit houdt in dat je jouw bedrijf op zoveel mogelijk relevante portals, websites en directories laten opnemen. Voorbeelden hiervan zijn relevante startpagina’s, social media platformen, review-websites of bijvoorbeeld websites over openingstijden. Potentiële klanten zoeken op verschillende manieren naar een product of dienst. Doordat je op meer plekken aanwezig bent, wordt je vaker gevonden.

Local SEO

Local SEO is populair

Google heeft de laatste jaren haar zoekresultaten steeds meer aangepast aan de locatie waar je je bevindt. Dat komt uiteraard door de opkomst van de smartphone, waardoor Google precies weet waar je bent. Hierdoor kan Google relevantere resultaten tonen. Vroeger zou Google als je zocht op “slager” de grootste slager in Nederland aan je tonen. Ook al zit deze 200 kilometer verderop. Google snapt heel goed dat wanneer je op “slager” ze beter de slager om de hoek kunnen tonen, en dankzij de GPS op je smartphone kan dat nu ook. Op je laptop of desktop is Google trouwens inmiddels ook prima in staat om te achterhalen waar je je bevindt.

Daarnaast gebruiken consumenten hun mobiel eigenlijk continu om zich op hun aankopen te oriënteren of naar een winkel te navigeren. Vrijwel niemand gaat meer naar een nieuwe winkel zonder eerst iets met zijn of haar smartphone te doen. Dat kan zijn dat je je de openingstijden checkt, de beschikbaarheid van een product nog even controleert, de route opzoekt, of toch nog even vooraf de prijs te vergelijken.

Het is voor bedrijven dan ook van levensbelang om gevonden te worden als de consument zich (lokaal) oriënteert. Wordt je niet gevonden, maar de concurrent wel, dan heb je een probleem. Heb jij je local SEO beter op orde dan de buurman, dan zal die zich misschien afvragen waarom de omzet de laatste tijd toch zo stroef gaat.

Dus nu heb ik een vraag aan jou. Als jij zoekt op jouw beste drie producten of diensten in jouw stad of dorp, sta jij bovenaan of is het toch iemand anders? Misschien is dit het moment om je meer in local SEO te verdiepen!

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen