The long tail Chris Anderson uitleg & voorbeelden -

The long tail Chris Anderson uitleg & voorbeelden

The long tail is een theorie die is bedacht door Chris Anderson. Het gelijknamige boek kwam uit in 2006. ‘Vroeger’ moesten fabrikanten het hebben van ‘hits’. Bijvoorbeeld omdat een winkel maar een beperkte schapruimte heeft. Alleen producten die goed lopen krijgen hier een plekje in. Op het internet geldt deze  limiet niet, waardoor het aanbod oneindig kan zijn. Voor digitale producten geldt dit helemaal. Hierdoor verschuift het koopgedrag. Webwinkels halen nu een groot gedeelte van hun omzet door een of twee producten te verkopen van een hele hoop producten in de staart van de curve. Deze oneindig lange staart noemt Chris Anderson ‘The long tail”.

The long tail

The long tail van Chris Anderson.

The long tail gaat uit van de theorie dat hoe langer de tail is, hoe meer je zal verkopen. Het gigantische aanbod creëert vraag. Als voorbeeld noemt Chris Anderson iTunes. Vroeger zou een platenzaak een voorraad hebben gehad van misschien 10.000 titels, waarvan er een stuk of 100 echt hard verkopen. Dit zijn de ‘hits’. iTunes heeft een aanbod van miljoenen liedjes. Ze behalen net zoveel omzet uit nummers die 1 of twee keer worden gedownload als uit nummers die op dit moment populair zijn. De ondertitel van The long tail is dan ook Massa is kassa. Hoe groter het aanbod, hoe hoger je omzet zal worden. Volgens Chris Anderson is dit zelfs vanaf een bepaald moment exponentieel, omdat het aanbod dan vanzelf zorgt voor vraag.

Chris Anderson over zijn Long tail

Bekijk hieronder een video waarin Chris Anderson uitlegt wat zijn Long tail theorie inhoudt.

 

 

 

Goed artikel? Geef het een rating of deel het via social media!
1.60 / 5 (5 votes)
Posted in Management blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

×