Purple cow Seth Godin samenvatting en ideeën over innovatie

Purple cow Seth Godin

Met ‘Purple cow’ doelt marketing goeroe Seth Godin op een product dat zo opmerkelijk is dat er vanzelf over gepraat wordt (en daardoor gaat verkopen).

Koeien zijn volgens Seth Godin een extreem saai product. Wanneer heb jij voor het laatst een opvallende koe gezien? Ook al is een koe van een goed ras, het blijft een saai beest waar je snel op bent uitgekeken. Je zal het zeker niet snel onthouden of anderen er over vertellen “Ik heb vandaag toch een mooie koe gezien…” Een paarse koe daarentegen die valt wel op. Ook al is de koe van een minder goed ras, over een purple cow zullen mensen praten (en zal verkopen), zo redeneert Seth Godin.

Hoe maak je een Purple cow?

Hoe maak je een purple cow?

Zet zal duidelijk zijn, Seth Godin wil bedrijven en (marketing) managers er toe aanzetten zich te onderscheiden en keuzes te maken.

Hoe kan je ervoor zorgen dat jij een product maakt dat zo opmerkelijk is als een purple cow? Seth Godin geeft tien tips:

  1. Differentieer je klanten. Vind de groep die het meeste opbrengt, en de groep die het waarschijnlijk de meeste invloed heeft op andere klanten (de niezers). Vind uit wat je moet ontwikkelen, hoe je moet adverteren of hoe je een van beide groepen kan belonen. Negeer de rest. Kom de klanten die jij als klanten wil hebben tegemoet.
  2. Als je één interessante niche kon targetten (en veroveren)  welke zou dit zijn? Waarom lanceer je geen product dat concurreert met je huidige product, maar dat zich speciaal richt op deze markt?
  3. Creëer twee teams: de investeerders en de melkers. Stop ze in verschillende gebouwen. Hou een formele ceremonie wanneer je een product van de ene groep naar de andere groep brengt. Vier feest me beide en laat mensen roteren.
  4. Heb je een e-mailadres van 20% van jouw klanten dat gek is op jouw product? Zo niet, ga deze verzamelen. Als je dit gaat doen, wat voor superspeciaals zou je voor deze klanten kunnen maken?
  5. Opmerkelijk zijn gaat niet altijd over het aanpassen van de grootste machine in je fabriek. Het kan de manier zijn hoe je de telefoon beantwoord, een nieuw merk introduceert, of de prijzen aanpast van je software. Een gewoonte maken van onbekende dingen doen iedere keer als je hier de kans toe krijgt is de beste manier om er achter te komen wat wel en wat niet werkt.
  6. Verken de grenzen. Wat als je de goedkoopste, snelste, langzaamste, warmste, koudste, makkelijkste, meest efficiënte, hardste, meest gehate, na-aper, buitenstaander, oudste, nieuwste, of gewoon the meeste! Als er een grens is, dan moet je die opzoeken (en testen).
  7. Denk klein. Denk aan de kleinst mogelijke markt en beschrijf een product dat deze markt zeker zou veroveren. Denk vandaaruit verder.
  8. Zoek iets dat ‘not done’ is binnen jouw industrie, en ga dat doen. Voorbeeld: JetBleu Airways intoduceerde bijna kledingvoorschriften – voor zijn passagiers…
  9. Bijna alles wat je doet, doe je niet met een specifieke reden. Bijna alles wat je doet heeft te maken met angst of traagheid.
  10. Wat zou er gebeuren als je simpelweg de waarheid zou vertellen binnen je bedrijf en aan je klanten?

Seth Godin over Purple cow

Bekijk hieronder de uitleg van Seth Godin over zijn Purple cow.

Goed artikel? Geef het een rating of deel het via social media!
4 / 5 (1 votes)
Posted in Management blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

×