Paid, owned & earned media

Paid, owned & earned media is een model dat vaak gebruikt wordt bij online advertising. Het is een simpel model, maar heel handig om structuur aan te brengen in je online advertentie strategie.

Paid, owned & earned media

Paid, owned & earned media.

Het model betekent het volgende:

  • Paid media – publiciteit waarvoor je betaalt
  • Owned media – publiciteit via media die je zelf bezit
  • Earned media – publiciteit die je hebt verdient

Hieronder leg ik per soort publiciteit uit wat er precies mee bedoeld wordt. Ook geef ik voorbeelden.

Paid media: voorbeelden & uitleg

Met paid media wordt bedoeld dat je voor deze publiciteit betaalt. Hier wordt dus eigenlijk online advertising mee bedoeld. Voorbeelden van online advertising zijn:

  • Search engine advertising (b.v. Google Ads)
  • Display advertising (Adverteren met banners)
  • Social media advertising (b.v. Facebook Ads)
  • Betaalde influencers
  • Affiliate marketing
  • Native advertising

Owned media: voorbeelden & uitleg

Met owned media wordt de media bedoeld die je zelf bezit. Het voordeel van owned media is dat je zelf invloed hebt op wat er gecommuniceerd wordt. Het nadeel is dat de potentiële klant weet dat je de communicatie zelf hebt geschreven. Publiciteit via owned media is vaak minder effectief dan publiciteit via een onafhankelijke bron, zoals via earned media.

Voorbeelden van owned media zijn:

  • je eigen website
  • je eigen social media kanalen (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram etc)
  • je eigen nieuwsbrief
  • je een eigen blog

Earned media: voorbeelden & uitleg

Earned media betekent letterlijk: Media / publiciteit die je hebt verdient. Dit wordt ook wel free publicity genoemd.

Publiciteit via earned media is vaak erg effectief, omdat de zender onafhankelijk is. Earned media verdien je alleen als degene die jou aanprijst ook echt in jouw product gelooft.

Voorbeelden van earned media zijn:

  • Een blog dat een persbericht van je opneemt
  • Een interview op een blog of website
  • Een social media bericht  dat viral gaat.
  • Een influencer die je noemt op YouTube, Instagram of ander social media.

Paid, owned & earned media, de ideale mix

Welke vorm van publiciteit voor jouw website of app het meest effectief is verschilt uiteraard. Als je een heel innovatief idee hebt is het best mogelijk dat je zeer succesvol kan worden via earned media. Het is echter slim om ook paid media in te zetten om de gratis reclame extra onder de aandacht te brengen.

Heeft jouw product weinig nieuwswaarde, dan is het slimmer om niet op earned media in te zetten of iets te bedenken waardoor jouw product toch nieuwswaardig kan worden.

Vaak vergeten bedrijven welke media ze zelf eigenlijk bezitten om een product of dienst in de markt te zetten. Het voordeel van owned media  is dat de bezoekers van bijvoorbeeld jouw website waarschijnlijk al bekend zijn met jouw bedrijf. Het is dan makkelijker verkopen dan wanneer je iemand voor het eerst benaderd via paid media.

Er zijn ook tussenvormen tussen paid en earned media. Dit wordt steeds populairder om in te zetten. Zo betalen steeds meer bedrijven infuencers om hun product te promoten. Dit lijkt dan earned media, maar eigenlijk is er natuurlijk voor betaald. Native advertising is ook zo’n tussenvorm. Juist doordat niet geheel duidelijk is of het earned of paid is, is dit soort vormen van adverteren vaak effectiever dan traditionele paid advertising.

Deel eenvoudig met je collega's:
Heeft dit artikel je geholpen? Geef een rating of deel het via social media! Vergeet het ook niet op te nemen in je bronvermelding.