Search
Close this search box.

BCG Matrix

De BCG Matrix is een bekend management model om het productportfolio van een bedrijf te analyseren. ´BCG´ staat voor Boston Consulting Group, een bekend consultancybedrijf dat de BCG matrix in de jaren ’70 ontwikkelde.

De BCG matix bevat de volgende vier onderdelen:

In de BCG matrix worden marktgroei en marktaandeel van de producten (of dienst) van een bedrijf tegen elkaar afgezet. Hierdoor kan een bedrijf bepalen of ze moeten investeren in een product of juist moeten de-investeren, of zelfs helemaal met het product moeten stoppen. Bekijk hieronder een BCG matrix voorbeeld.

BCG Matrix

Cash cows – BCG Matrix voorbeeld

De cash cows in de BCG Matrix zijn de producten die al langer op de markt zijn. Ze zijn in de zogeheten maturity-stage van de product lifecycle beland. Een product dat als cash cow in de BCG Matrix kan worden aangemerkt heeft over het algemeen een hoog marktaandeel, een redelijke marge en beperkte groei of lichte daling. De kosten zijn laag. De productielijn is grotendeels terugverdiend, en er wordt beperkt geïnvesteerd in marketing. Bij cash cows is het belangrijk dat je als bedrijf de winst optimaliseert. Ga dus kijken hoe je bijvoorbeeld processen kunt optimaliseren, en zo de kosten drukt. Een voorbeeld van een product dat als Cash cow kan worden aangemerkt zijn bijvoorbeeld raket ijsjes van OLA of de Golf met benzinemotor van Volkswagen.

Star – BCG Matrix voorbeeld

De stars in de BCG Matrix zijn producten aan het begin van de product lifecycle. De groei en marktaandeel zijn hoog. Omdat het product aan het begin van de product lifecycle zit zijn de marges meestal ook hoog. Er wordt veel geïnvesteerd in marketing. Het is belangrijk voor een bedrijf om stars te hebben. Hier valt het grote geld te verdienen. Om stars te krijgen zal een bedrijf bijvoorbeeld moeten investeren in productontwikkeling. Heb je als bedrijf een star, dan moet de strategie bij dit product erop gericht zijn zo veel mogelijk marktaandeel te veroveren. Een voorbeeld van een product dat als ‘Star’ in de BCG Matrix kan worden aangemerkt zijn de eclectische auto’s (E-golf) van Volkswagen.

Dogs – BCG Matrix voorbeeld

De dogs in de BCG Matrix zijn producten aan het einde van de product lifecycle, of producten die het hebben moeten afleggen tegen de concurrentie. De marges zijn laag, het marktaandeel is laag en de markt groeit nauwelijks of krimpt. Het bedrijf zal niet meer investeren in marketing. Veel bedrijven zullen ervoor kiezen het product helemaal niet meer te produceren. Een voorbeeld dat binnenkort waarschijnlijk als dog in de BCG Matrix kan worden aangemerkt is de Volkswagen Golf die op diesel rijdt.

Question mark – BCG Matrix voorbeeld

De question marks in de BCG Matrix zijn de producten waarvan de toekomst niet helemaal zeker is. De marktgroei is hoog, maar het marktaandeel laag. Het bedrijf moet de keuze maken: investeren in marketing of R&D, en proberen het product een ‘star’ te maken, of het product af laten vloeien naar de dogs, ofterwel niet meer investeren en in de toekomst zelfs stoppen met het product. De strategie voor producten die zijn aangemerkt als question mark moet of gericht zijn op groei (om van het product een star te maken) of op kosten besparing (om het product een cash cow te laten worden). Een voorbeeld dat als question mark in de BCG Matrix kan worden aangemerkt is bijvoorbeeld de zelfrijdende auto van Volkswagen. De markt wordt waarschijnlijk gigantisch, maar het kost een fortuin aan R&D om het product te realiseren. De question mark wordt in de BCG matrix ook wel eens ‘problem child’ genoemd.

BCG matrix maken

Hieronder tonen we een schema waarin door middel van vragen nog een keer wordt uitgelegd hoe je een BCG matrix moet maken.

STARS
Welke producten of diensten groeien het snelst en hebben de hoogste marges? Hier moet je de focus op leggen en in investeren.
QUESTION MARKS
Welke producten of diensten hebben de potentie om heel groot te worden, bijvoorbeeld omdat de markt heel groot is, maar jij nog maar een klein marktaandeel? Je moet kiezen: wordt het een dog of een star?
CASH COWS
Welke producten of diensten genereren op een stabiele manier een goede omzet? Hoe kan je hiervan de winst optimaliseren?
DOGS
Welke producten of diensten groeien niet, of laten een krimp zien en is de markt ook niet interessant meer b.v. door concurrentie? Hier moet je mee stoppen!

Alternatieve BCG matrix maken

De BCG matrix is een uitstekend hulpmiddel om de producten of diensten van een bedrijf te analyseren. Je kan het model echter ook inzetten om de prioriteit voor andere zaken binnen een bedrijf te bepalen. Zo kan je bijvoorbeeld je klantportfolio analyseren met behulp van de BCG matrix. Hoe gaat dit in zijn werk?

Zet al je klanten op een rij, en bepaal per klant de marge en de (potentiële) groei. Al snel zal duidelijk worden welke klanten echt geld opbrengen. De klanten waar veel geld mee wordt verdiend en waar nog veel groei van te verwachten valt zijn je stars. Klanten die wel een hoge omzet halen, maar waarvan de marges of groei lager zijn kan je kwalificeren als cash cows. Klanten die potentieel veel omzet kunnen opleveren (bijvoorbeeld omdat het een groot bedrijf is), maar waar relatief weinig aan verdiend wordt kan je kwalificeren als question marks. Klanten die veel werk kosten, waar weinig omzet uit komt, en waar potentieel weinig aan te verdienen valt, kun je kwalificeren als dogs. Misschien kan je hier beter afscheid van nemen en je sales en marketingkracht inzetten om meer uit de question marks en de stars te halen. Zorg er ook voor dat je cash cows niet vergeten worden. Ga nadenken hoe je bij deze klanten de winst kan optimaliseren.

Vergeet ook niet deze analyse eens in de zoveel tijd te herhalen. Klanten die je eerst als question mark hebt gekwalificeerd en daar na een jaar nog steeds in vallen moet je wellicht gaan kwalificeren als dogs. Ga je focussen op klanten waar wel winst op wordt gemaakt, of groei te behalen valt!

Video met uitleg over de BCG Matrix

Bekijk hieronder nog een video met uitleg over de BCG Matrix (in het Engels).

Meer managementmodellen: