Waardeposities Treacy & Wiersema. Uitleg & voorbeeld Treacy Wiersema

Waardeposities Treacy & Wiersema

Waardeposities Treacy & Wiersema – Met Waardeposities (Value disciplines) kan een bedrijf zich onderscheiden van concurrenten en haar strategie bepalen. Treacy & Wiersema beschreven de waardeposities in 1995. Belangrijk onderdeel van het model is dat je je als bedrijf (of business unit) focust op een van de drie waardeposities, wat er in toe moet resulteren dat je in een van de drie punten uitblinkt.

Waardeposities Treacy & Wiersema

Waardeposities Treacy & Wiersema

De drie waardeposities van Treacy & Wiersema.

  1. Kostenleiderschap
  2. Productleiderschap
  3. Klantenpartnerschap

Waardepositie één, kostenleiderschap heeft volgens Treacy & Wiersema te maken met operational excelence. Je bedrijf werkt efficiënter dan de concurrenten en kan daardoor het product voor een lagere prijs aanbieden. Efficientie kan je bereiken door je processen te optimaliseren, minder fouten te maken. Service zoveel mogelijk te beperken of aan te sturen op selfservice of het bereiken van schaalvoordeel waardoor je bijvoorbeeld goedkoper kan inkopen of produceren.

Waardepositie twee, productleiderschap bereik je volgens Treacy & Wiersema door innovatie. Dat betekent dat de focus binnen dit soort bedrijven vaak gericht is op R&D. Door betere, mooiere of intuïtievere producten bieden dan de concurrent onderscheiden dit soort organisaties zich.

Waardeposities drie, klantenpartnerschap zijn bedrijven die erg servicegericht zijn. De klant staat centraal in dit soort organisaties. Door excellente service of het bieden van maatwerk oplossingen onderscheiden dit soort bedrijven zich volgens Treacy & Wiersema zich van concurrenten. Dit wordt ook wel Customer intimacy genoemd.

De waardeposities van Treacy & Wiersema hebben veel overeenkomsten met de Generic strategies van Michael Porter. Het grote verschil is dat het model van Treacy & Wiersema de markt waar je in opereert buiten beschouwing laat, en de Customer intimacy introduceert. Fred Wiersema en Michael Treacy introduceren de term Customer intimacy in 1993 in Harvard Business Review.

Goed artikel? Geef het een rating of deel het (daar maak je ons oprecht blij mee)!
3.27 / 5 (15 votes)
2 comments on “Waardeposities Treacy & Wiersema
  1. Sebastiaan Hendriks says:

    Hoewel dit model uit de jaren 90 stamt is het geweldig om te zien hoe effectief haar werking zelfs in 2013 is. Hoewel veel ondernemers er wellicht niet bewust bij stilstaan is elk bedrijf in een bepaalde waardestrategie onder te verdelen.

  2. Wij zijn bezig met een herpositionering naar operational excellence toe na jaren van employee engagement in de richting van customer intimacy en product leadership. Wat zijn de best practices om dergelijke herpositionering effectief te communiceren naar de werknemers van het bedrijf zodat iedereen op dezelfde golflengte komt?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

×