Search
Close this search box.

Blue ocean strategy

Blue ocean strategy is een wereldberoemd strategieboek en gelijknamig strategiemodel. Het boek werd gepubliceerd in 2005 door W. Chan Kim. Blue ocean strategy beschrijft hoe een bedrijf zich kan onderscheiden van anderen. In plaatst van de concurrentie aan te gaan, kan je beter op zoek gaan naar een alternatief dat nog niet bestaat.

Ga van de rode oceaan, waar iedereen in zit te vissen, naar de blauwe oceaan die wagenwijd openligt.  Door te innoveren hoef je de concurrentie niet aan te gaan, want er is geen concurrentie. Concurrentie is niet relevant.

Blue ocean strategy

Het belangrijkste onderdeel van blue ocean strategy zijn de volgende drie frameworks:

  1. Strategy canvas
  2. Vier acties raamwerk
  3. Eliminate-reduce-raise-create grid

Acht basisprincipes van Blue ocean strategy uitleg

Blue ocean strategies bestaat uit acht basisprincipes. Deze zijn redelijk globaal, maar  voor de volledigheid heb ik ze hieronder toegevoegd. De acht basisprincipes zijn verdeeld in vier ‘formulating principles’ en vier ‘execution principles’. Eigenlijk zijn er dus vier algemene regels, en vier regels voor de uitvoering.

Formulating principlesExecution principles
Verleg de grenzen van de marktOverwin organisatorische hordes
Focus op het grote geheelIntegreer de uitvoering in je strategie
Kijk voorbij bestaande vraagDe verhouding: waarde, winst en mensen moet in evenwicht zijn
Zorg voor de juiste volgorde in je strategieVernieuw de blauwe oceaan

Blue ocean strategy canvas

Het blue ocean strategy canvas is een model waarmee je producten of bedrijven kan vergelijken. Het is een van de belangrijkste modellen uit Blue ocean strategy, het beroemde strategieboek uit 2005.

Met de strategy canvas kan je een analyses maken, maar daarnaast is het direct een actie-framework. Als je de strategy canvas hebt uitgewerkt is in één oogopslag duidelijk wat de overeenkomsten en de verschillen tussen jouw bedrijf of product en de concurrentie zijn. Ook is direct te zien wat je zou moeten verbeteren.

Op de horizontale as plaats je de belangrijkste  parameters voor het speciefieke product of bedrijf dat je wil analyseren. Op de verticale geef je aan of deze waarde hoog of laag is bij het bedrijf dat je onderzoekt.

Blue ocean strategy canvas voorbeeld. Hier vergelijken wij een iPhone (blauwe lijn) met een andere mobiele telefoon (groene lijn).

Deze parameters kan je bijvoorbeeld bedenken tijdens een brainstorm. Je kunt gerust 8 tot 10 parameters kiezen. Zorg er wel voor dat je alleen parameters toevoegt die er echt toe doen, anders krijg je een vertekend beeld. Het nadeel van de Blue ocean strategy canvas is namelijk dat er geen waarde aan de parameter wordt meegegeven.

Verwar de Blue ocean strategy canvas niet met het Business model canvas van Osterwalder.

Blue ocean strategy canvas voorbeeld

Hierboven tonen we een strategy canvas voorbeeld. Ik heb (uit mijn hoofd en met fictieve data) een iPhone vergeleken met een high end toestel van een mindere fabrikant (Huawei ofzo). Als je het model bekijkt dan is direct duidelijk dat op veel punten de iPhone minder goed scoort dan het andere toestel. Alleen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en image moet het andere toestel het dik afleggen. Hier zou het bedrijf zich op moeten focussen om het te verbeteren.
In bovenstaand voorbeeld vergelijk ik twee producten. Vaak wordt de Blue ocean strategy canvas ook gebruikt om meer dan twee producten te vergelijken. Zoals ik hierboven al aangeef kan je de strategy canvas gebruiken producten te vergelijken, maar de canvas is ook uitstekend te gebruiken om verschillende bedrijven te vergelijken.

Meer managementmodellen: