Sean Gourley

Sean Gourley

Sean Gourley

Sean Gourley is niet zozeer een managementgoeroe, maar wel een inspirerend spreker, vandaar dat wij hem wel bij managementgoeroes.nl vonden passen. Ik zag Sean Gourley spreken op de Disruptive Innovation Day in Brussel in het najaar van 2014. Als ik aan deze dag terugdenk was hij denk ik de meest interessante spreker. Sean Gourley begon zijn verhaal met het verhaal van schaakcomputer Deep blue die in de jaren ’90 wereldkampioen Kasparov versloeg. Het was het bewijs dat een computer slimmer werd dan de mens. Daarna toonde hij met een aantal voorbeelden dat de hybride oplossing (de computer doet het denkwerk, maar de mens stuurt bij) vaak nog beter presteert. Gemiddeld zo’n 15 procent beter dan een computer alleen.

Daarna ging hij over tot de kern van zijn verhaal. Sean Gourley wilde zijn kennis over statistiek toepassen op de oorlog in Irak om te kunnen zien of hij hier patronen in kon ontdekken.

Het Pentagon gaf hem natuurlijk  geen toegang tot alle vertrouwelijke informatie (Sean Gourley komt uit Nieuw-Zeeland), dus hier moest hij een alternatief voor verzinnen. Hij besloot openbare nieuwsbronnen op internet te gaan spideren. Door een slim algoritme te gebruiken kon hij obv keywords bepalen wat voor incident het betrof, en hoe zwaar het incident was. Door dit op een tijdlijn te plotten kon je een duidelijk patroon zien in het aantal incidenten en hoe vaak ze plaatsvonden. Het deed Marko en mij erg denken aan het project waar Niels nu mee bezig is.

Toen Edward Snowden zijn documenten van de NSA op Wikileaks plaatste bleek dat Sean Gourley meer informatie had verzameld dan het leger zelf.

Sean Gourley Tagcloud

Onderwerpen gerelateerd aan zoekwoord ‘Environment’. Je ziet direct wat de belangrijkste deelgebieden zijn op dit gebied.

Daarna is Gourley nog een aantal andere conflicten gaan analyseren. Toen bleek dat er een duidelijk patroon te herkennen was. Kortom, ze hadden een methode ontwikkeld waarmee je globaal het verloop van een conflict zou kunnen voorspellen. Het kwam op de voorpagina van het beste wetenschappelijke tijdschrift ter wereld: Nature.

Hoe is deze informatie commercieel interessant? Je kunt dit soort overzichten maken voor ieder onderwerp dat je maar kunt verzinnen. Door dit in een soort tagcloud te zetten, kan je op wereldschaal bekijken hoe vaak er over een gerelateerd onderwerp wordt geschreven. Hierdoor kan je heel goed machtsverhoudingen zien of b.v. de populariteit van iets meten.

Deel eenvoudig met je collega's:
Heeft dit artikel je geholpen? Geef een rating of deel het via social media! Vergeet het ook niet op te nemen in je bronvermelding.
Sean Gourley, 0 / 5 (0 votes)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*