Eric Ries -

Eric Ries

Eric Ries

Eric Ries

Eric Ries is ondernemer en investeerder uit Silicon Valley en doet heel veel consultancy voor grote bedrijven. Hij is de ontwikkelaar van de populaire Lean Startup-methode. Hij is een typische Amerikaanse tech-nerd. Hij ziet er niet uit, maar als je hem een microfoon geeft en hij begint over zijn favoriete onderwerp, dan strooit hij met de ene naar de andere pakkende anekdote.

In zijn boek legt Eric Ries uit hoe hij goeroe is geworden. Vanaf zijn studententijd was Ries al aan het ondernemen. Zoals bij iedere goede Amerikaanse ondernemer is het eerst een aantal keer grandioos mislukt.

Volgens Eric Ries bestaat er een hele industrie om de mythevorming dat iedereen met vastberadenheid, intellect, goede timing en bovenal een fanatisch product roem en rijkdom kan vergaren. Het feit is dat het merendeel van de startups mislukt. Bovenstaand verhaal is volgens Ries dan ook onzin.

Na tien jaar ondernemer te zijn geweest heeft Eric Ries besloten deze manier van denken af te gaan wijzen. De saaie dingen zijn volgens Ries het belangrijkste. Het succes van mijn stratup is niet het resultaat van goede genen of op het juist moment op de juiste plek zijn. Of een startup succesvol zal zijn is afhankelijk van het toepassen van de juiste processen, wat betekent dat dit kan worden aangeleerd, wat weer betekent dat het ook aan anderen kan worden geleerd: De Lean Startup methode was geboren.

Achtergrond van Eric Ries

Uiteraard kan je geen goeroe worden zonder het nodige bereikt te hebben. in 2004 heeft Ries (na 10 jaar van mislukte startups) het bedrijf IMVU opgericht. In plaatst van enige jaren besteden aan het perfectioneren van hun technologie wouden ze een product dat eigenlijk niet levensvatbaar was. Een te vroeg gelanceerd product dat niet goed werkt. Ze leverden het aan klanten, lang voordat het daarvoor geschikt was, en vroegen er nog geld voor ook. Nadat de eerste klanten waren binnengehaald veranderen ze continu het product, veel te snel volgens traditionele normen, en leverden ze elke dag meerder nieuwe versies van het product.

IMVU is een community met avatars. Je kan met andere mensen chatten, spelletjes spelen, je avatar aankleden etc. Als je het product ziet, dan snap je dat in eerste instantie het product er waarschijnlijk heel anders uit heeft gezien, maar door naar behoefte van de klant te luisteren hebben ze het voor elkaar gekregen een virtuele wereld te creëren die leuk is (oké, dat is niet zo moeilijk), maar waar ook nog een goed businessmodel aan vast zit, waardoor 75 mensen een boterham kunnen verdienen.

Het belangrijkste model dat Eric Ries gebruikt is de Build, Measure, Learn Cycle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

×