USP

USP staat voor Unique Selling Proposition (wordt ook wel Unique Selling Point genoemd). USP’s zijn eigenlijk de verkoopargumenten voor een product of dienst.

Voorbeelden van USP’s:

Argumenten die vaak als USP worden gebruikt zijn:

  • Marktleiderschap (wij zijn de grootste)
  • Prijs (wij zijn de goedkoopste)
  • Kwaliteit of serviceniveau (wij zijn de beste / mooiste / meest uitgebreide / handigste)
  • Innovativiteit (dit kan je alleen bij ons kopen)
  • Doelgroep (dit product past bij jouw imago)

USP’s kan je definiĆ«ren per product of dienst, maar ook voor een heel bedrijf. Meestal zal een verkoper tijdens een salespresentatie eerst enkele USP’s van het bedrijf noemen, waarna hij de voordelen van het product dat hij wil verkopen zal benadrukken.

USP’s definiĆ«ren

Een effectieve manier om USP’s te definiĆ«ren is door het houden van een brainstorm. Je vraagt de belangrijkste stakeholders bij elkaar te komen en tracht tot een lijst met de voordelen van het bedrijf, product of dienst te komen.

Nadat de USP’s zijn gedefinieerd is het heel belangrijk dat je keuzes maakt. Geen klant wil een lijst met twintig voordelen van een bedrijf voorgeschoteld krijgen. Kies daarom maximaal 5 voordelen uit waarmee je jouw bedrijf / product / dienst zich onderscheidt van de concurrent. Zorg er ook voor dat de verschillende argumenten elkaar aanvullen. Als Ć©Ć©n van je USP’s is dat je marktleider bent moet je niet een tweede argument geven dat je vorig jaar van alle spelers in de markt het snelst bent gegroeid. Combineer dit dan in Ć©Ć©n argument.Ā Daarnaast kan je er natuurlijk voor kiezen om verschillende voordelen in Ć©Ć©n USP te verwerken. Bijvoorbeeld ‘Marktleider in Nederland doordat altijd de beste service geven’.

Nadat de USP’s zijn gedefinieerd kan je ze verwerken in een elevator pitch. Managementmodellen die kunnen helpen bij het definiĆ«ren van je Unique Selling Proposition zijn de SWOT analyse.

 

Deel eenvoudig met je collega's:
Heeft dit artikel je geholpen? Geef een rating of deel het via social media! Vergeet het ook niet op te nemen in je bronvermelding.
USP, 0 / 5 (0 votes)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*