Push marketing

Push marketing (ook wel push-strategie genoemd) is marketing waarmee je actief gaat proberen je product aan de man te brengen. Voorbeelden van push marketing zijn:

  • telefonische verkoop
  • accountmanagement
  • acties zoals kortingen

Push marketing is dus een pro-actieve vorm van marketing. Bedrijven die voor push marketing kiezen richten zich vaak op een specifieke doelgroep die niet makkelijk met massa communicatie te bereiken is, of bijvoorbeeld producten hebben waarbij de marges hoog liggen. Hierdoor kan er meer per product besteed worden en loont bijvoorbeeld persoonlijke verkoop. Push marketing wordt veel ingezet in de B2B markt.

Het tegenovergestelde van Push marketing is Pull marketing.

Push marketing online

Een vorm van push marketing die online wordt toegepast is bijvoorbeeld e-mailmarketing. Ook bieden veel websites bijvoorbeeld nieuwe bezoekers een kortingscode, waardoor ze verleidt worden eerder tot een bestelling over te gaan.

Bij keywordmarketing via Google AdWords kun je ook verschil maken tussen push en pull marketing. Zoekwoorden die met het bedrijf te maken hebben (bijvoorbeeld schoenen voor een schoenen webshop), zou je kunnen zien als pull marketing. De consument was immers al op zoek naar schoenen. Als ze echter zouden anticiperen op een vraag, dan zou je het push marketing kunnen noemen. Bijvoorbeeld iemand die zoekt naar wandelvakanties zou je ook kunnen aanbieden of ze soms nieuwe schoenen nodig hebben. Dit soort aanbiedingen zullen wel een stuk minder goed converteren.

Zie ook 5 niveaus van klantgerichtheid.

 

Deel eenvoudig met je collega's:
Heeft dit artikel je geholpen? Geef een rating of deel het via social media! Vergeet het ook niet op te nemen in je bronvermelding.
Push marketing, 5 / 5 (1 votes)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*