Klantretentie

Wat is klantretentie? Met klantretentie wordt in de marketing bedoeld hoe lang je een klant vast weet te houden, of hoe vaak je hem terug weet te laten komen. Het verschil zit hem in welk product je verkoopt. Een supermarkt zal met klantretentie bedoelen hoe vaak klanten terugkomen. Een bedrijf dat contracten met haar klanten sluit zal ermee bedoelen hoe lang een consument of bedrijf (gemiddeld) klant blijft voordat het contract weer wordt opgezegd.

Klantretentie valt onder de noemer CRM. Het doel is uiteraard een klant zo lang mogelijk aan je bedrijf te binden, en zo veel mogelijk aan een klant te verdienen. Vaak is het zo dat het veel moeilijker is om een nieuwe klant te vinden, dan een bestaande klant nog iets te verkopen.

Met retentiemanagement doelt men op beleid dat een bedrijf voert, om klanten langer aan zich te binden of, zoals hierboven al aangegeven, proberen klanten zo veel mogelijk herhaalaankopen te laten doen. De term retentiemanagement wordt  echter ook veel gebruikt in HRM. Dan doelt men op beleid van een bedrijf dat erop gericht is personeelsverloop zoveel mogelijk te beperken. In andere woorden hoe een bedrijf ervoor kan zorgen dat personeel tevreden blijft en minder snel op zoek gaat naar een andere baan.

Hoe kun je klantretentie verhogen?

Bij klantretentie is klanttevredenheid uiteraard van essentieel belang. Als een klant tevreden is, dan zal hij minder snel weggaan. Ook is het makkelijk verkopen aan iemand die in het verleden graag zaken met jouw bedrijf gedaan heeft. Het omgekeerde geldt uiteraard ook. Als de klanttevredenheid laag is, kun je het vergeten dat je meer, of nogmaals iets aan deze consument of bedrijf verkoopt. Een ander belangrijk onderdeel van klantretentie is CRM. Door gestructureerd je klantgevens bij te houden, en voor verschillende type klanten, of klanten die in verschillende fasen zitten, andere acties te verzinnen, en deze acties met enige regelmaat te herhalen, kan klantretentie enorm verhoogd worden.

Deel eenvoudig met je collega's:
Heeft dit artikel je geholpen? Geef een rating of deel het via social media! Vergeet het ook niet op te nemen in je bronvermelding.
Klantretentie, 4.83 / 5 (6 votes)
2 reacties op “Klantretentie
  1. kaan schreef:

    Dag,

    Vriendelijk dank voor jullie uitgebreide informatie over klantretentie.

    MVG

    Kaan Kirtil

  2. Hans Breuker schreef:

    Absoluut mee eens. Vooral b2b valt er veel te winnen aan klantretentie. Uit je waardering naar je klanten op verjaardagen of wanneer ze 1 jaar klant zijn. Zo blijf je top of mind zodat je cross – en upselling gaat sprankelen.
    In mijn optiek zijn fysieke mailings onmisbaar in een vechtmarkt online. Zeker als je leuke creatieve gifts verstuurd met humor!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*