Zoek
Sluit dit zoekvak.

Diversificatie

Diversificatie is een begrip dat op verschillende manieren wordt gebruikt.

Zo komt het begrip diversificatie voor de Ansoff matrix. Volgens de Ansoff matrix ga je bij diversificatie als bedrijf een nieuw product voor een nieuwe markt ontwikkelen. Denk dan aan Phillips dat in de jaren ’80 de CD bedacht en er direct een hele markt mee creëerden.

Diversificatie wordt meestal echter op een andere manier uitgelegd. Dan bedoelt men dat je als bedrijf risico’s spreidt door verschillende soorten producten te maken of te verkopen. Mocht het ene product om een of andere reden niet meer goed verkopen, dan heb je nog andere producten waarmee de omzet op pijl gehouden kan worden.

Conglomeraten

De meest extreme vorm van diversificatie in het bedrijfsleven is het vormen van een conglomeraat. Een conglomeraat is een bedrijf waar verschillende bedrijven onder vallen die compleet andere producten maken. Een voorbeeld van een conglomeraat was Stork, waar in het verleden zowel hightech vliegtuigonderdelen als kippenslachtmachines werden gemaakt. Een ander bekend conglomeraat is General Electric (GE). Onder GE vallen tientallen bedrijven die bijvoorbeeld koelkasten maar ook data analyse-software maken.

Voordelen diversificatie

Het voordeel van diversificatie is natuurlijk dat je als bedrijf minder afhankelijk bent. Het idee is verder dat de verschillende bedrijfsonderdelen synergievoordelen kunnen behalen. Ze kunnen bijvoorbeeld kennis kunnen delen en meer zaken, zoals inkoop of de administratie,  centraal regelen.

Nadelen diversificatie

Het nadeel is echter dat de verschillende bedrijfsonderdelen wel allemaal geleid moeten worden. Diversificatie zorgt soms voor een hogere overhead, dan wanneer de diverse bedrijven zelfstandig zouden opereren. Dit kan ten kosten gaan van de concurrentiepositie. Dit is ook de reden dat sommige investeringsmaatschappijen bedrijven die veel diversificeren opkopen en daarna in aparte onderdelen verkopen. Een bekend Nederlands voorbeeld is Vendex KBB (moederbedrijf van o.a. V&D, Bijenkorf en Hema, later Maxeda). Dat had veel verschillende warenhuizen in haar portfolio. Hierdoor was hun risico gespreid en konden ze verschillende doelgroepen en segmenten bedienen. De investeringsmaatschappijen KKR  en Alpinvest vonden echter dat deze bedrijven apart meer waard waren dan onder de vlag van één holding. Vendex KBB werd gekocht en gesplitst.

Diversificatie bij aandelen

Diversificatie kan je ook toepassen bij handel in aandelen. Gok niet dat één bedrijf of één bepaalde sector het goed gaat doen, maar spreid je aandelen over verschillende sectoren en misschien zelfs verschillende landen. Een andere manier om je risico’s bij aandelen af te dekken is hedgen.

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen