Cross selling

Cross selling houdt in dat je je bestaande klanten ook andere producten probeert te verkopen. Een voorbeeld van bedrijven die heel veel aan cross selling doen zijn banken. Iemand is van jongs af aan klant bij een bank met een spaarrekening (waar de bank niet heel veel aan schijnt te verdienen). De bank hoopt aan deze klant later ook een hypotheek of enkele verzekeringen te verkopen. Zie ook upselling en deepselling.

Misschien wel het bekendste voorbeeld van cross selling zijn echter benzinestations. Je gaat er heen om benzine te tanken, maar de meeste winst wordt misschien wel gemaakt op de broodjes bal. Bij benzinestations proberen ze dit nog eens extra te stimuleren door het personeel te verplichten je op de ´twee pakjes kauwgom voor maar 1 euro´ te wijzen.

Verschil cross selling upselling

Verschil cross selling upselling en deepselling.

Een managementmodel waar cross selling in wordt gebruikt is de Ansoff matrix.

Deel eenvoudig met je collega's:
Heeft dit artikel je geholpen? Geef een rating of deel het via social media! Vergeet het ook niet op te nemen in je bronvermelding.
Cross selling, 4.20 / 5 (5 votes)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*