Zoek
Sluit dit zoekvak.

CRM-systeem

Een systeem waarmee je CRM bedrijft. CRM staat voor Customer Relationship Management. Door je (potentiële) klanten bij te houden in een CRM-systeem kun je dit gaan managen. In een CRM-systeem kunnen de volgende onderdelen zitten:

  • Contactpersonen (een database met contactgegevens van DMU’s van klanten en prospects)
  • Bedrijven (een database met contactgegevens van bedrijven. Aan deze bedrijven worden weer contactpersonen gekoppeld)
  • Salesfunnel (hierin hou je je prospects of opportunities bij en wanneer ze voor het laatst benaderd zijn)
  • Contracten of offerte module – als je veel contracten of offertes moet versturen, dan wordt dit vaak geïntegreerd in een CRM-systeem. Door de koppeling worden direct de gegevens die al in het systeem staan in de contracten of offertes geïmporteerd. Je kunt tevens eenvoudig bijhouden welke offertes of contracten verstuurd zijn. Hoeveel offertes en contracten iedere verkoper verstuurd, hoe lang het duurt voordat ze retour komen én per verkoper zien welk percentage uiteindelijk klant is geworden.
  • Rapportage (hierin hou je de KPI’s van je CRM bij. Bijvoorbeeld percentage prospects dat uiteindelijk klant wordt, of de gemiddelde tijd dat iemand klant blijft)

Bekende CRM-systemen

Er zijn heel veel verschillende CRM-systemen op de markt. Enkele bekende voorbeelden zijn:

  • Pipedrive
  • SalesForce. Duur, maar een van de beste systemen in de markt.
  • Microsoft Dynamics
  • Afas
  • Teamleader
  • PerfectView
  • Visma

Zo zijn er nog tientallen aanbieders. Als je op zoek bent naar een CRM systeem, dan heb je dus keuze genoeg. Ieder CRM heeft voor- en nadelen. Zo zijn er veel pakketten die in eerste plaats gemaakt zijn als boekhoudsoftware, maar ook als CRM te gebruiken zijn. Andere pakketten, zoals Pipedrive, zijn vooral gemaakt om pre-sales vorm te geven en om bij te houden wat de status van verschillende prospects is.

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen