Cash cow

Het begrip Cash cow wordt bij marketing gebruikt in de BCG matrix. Cash cows zijn producten of diensten waarvan de marktgroei laag is, maar het marktaandeel hoog. Er zijn dus weinig kansen meer om nog meer omzet te behalen met de producten of diensten die als Cash cows zijn aangemerkt. Zaak is dat je bij deze producten of diensten gaat proberen de winst te optimaliseren. Dat kun je doen door in de kosten te snijden.

Andere onderdelen van de BCG matrix zijn de stars, dogs en question marks.

Deel eenvoudig met je collega's:
Heeft dit artikel je geholpen? Geef een rating of deel het via social media! Vergeet het ook niet op te nemen in je bronvermelding.
Cash cow, 3.40 / 5 (5 votes)
1 Reactie op “Cash cow
  1. Winston Roseval schreef:

    Bij het gebruik van de ‘cash cow’ methode binnen het BCG model is het van belang niet alleen te letten op het feit dat lage productie kosten kunnen leiden tot het behalen van lucratieve winsten, maar meer nog de tijdsperiode die daarmee gemoeid is.

    Elk bedrijf wordt gebaseerd op een goede ‘Return of Investment (ROI)’ en profits margins worden daarom zo ingesteld dat kosten vrij constant worden gewogen tegen de resultaten (principe van resultaat gericht mangement). Wat echter onderscheid maakt is de snelheid waarmee de ‘break even point’ bereikt wordt. Dit kan als na het indentificeren van de bedrijfstrategie van BCG gelijk ‘front in loading’ wordt gebruikt die middels oa scenario DOE (design of Experiments) het risico en het tijdspad voor het behalen van de ‘break even’ garandeert. Vergeet niet dat ‘a dollar received today is worth more that a dollar received in the future’, welke duidelijk de time value of money aangeeft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*