Zoek
Sluit dit zoekvak.

Bounce rate

De bounce rate is een online marketing term. Er wordt mee aangeduid hoeveel procent van de bezoekers die op je website komt direct weer afhaakt. De bounce rate is dus een KPI om te bepalen hoe goed je website aansluit bij het verwachtingspatroon van je bezoekers.

Hoe wordt de bounce rate bepaald?

De meeste webmasters gebruiken Google Analytics om het gedrag van bezoekers op hun site te analyseren. De bounce rate in Google Analytics is eigenlijk het aantal bezoekers dat op je website komt en niet een tweede pagina bezoekt. Dit is ongeacht hoe lang iemand op de pagina is geweest.
Dit is ook precies waarom de bounce rate zoals hij standaard in Google Analytics wordt ingesteld niet altijd representatief is voor de kwaliteit van de pagina. Als iemand namelijk via Google binnenkomt op je website en direct vindt wat hij zoekt, en daarna weer weggaat, dan ziet Google Analytics dat als een ‘bounce’ (dus als iets negatiefs, terwijl dat niet zo is).

Oorzaken van een hoge bounce rate

Oorzaken van een hoge bounce rate kunnen zijn:

  • De pagina sluit niet aan bij de verwachtingen van de bezoeker.
  • Bezoekers vinden wat ze wilde en gaat daarna weer weg (vooral informatieve sites hebben hier ‘last’ van).
  • Sommige sites werken met ‘ankers’, waarmee je binnen een pagina kan navigeren en de website eigenlijk maar uit één pagina bestaat. Bezoekers bezoeken volgens Google Analytics maar een pagina, terwijl ze in werkelijkheid wel degelijk aan het navigeren zijn.
  • Bezoekers loggen in, of gaan naar een sub-domein. Analytics denkt dat de bezoeker afhaakt, maar eigenlijk worden ze gewoon niet meer gemeten. Dit valt op te lossen door op deze pagina’s ook dezelfde Google Analytics code te plaatsen.

Hoe kan je de Bounce rate in Google Analytics aanpassen

Sommige webmasters kiezen er voor om de bounce rate anders te definiëren en ook te kijken naar de tijd dat iemand op je website blijft. Dit kan je heel eenvoudig doen door een stukje code aan je Google Anlytics code toe te voegen.
Voeg dit stukje code toe aan je Google Analytics code:

setTimeout(“ga(‘send’, ‘event’, ’20_seconds’, ‘read’)”,20000);

Vervolgens ziet Google alleen nog bezoekers die minder dan 20 seconden op je website zijn gebleven als Bounce.

Bekijk alle managmentmodellen:

Marketingmodellen

 

Salesmodellen

Begrippen