Search
Close this search box.

4G feedback methode

De 4G feedback methode biedt een framework om ongewenst gedrag te benoemen en bij te sturen. De 4G feedback methode bestaat uit vier G’s, te weten:

  • Gedrag
  • Gevoel
  • Gevolg
  • Gewenst

Het 4G feedback model helpt managers om een moeilijke gesprek in te gaan, feedback te geven, en er voor te zorgen dat het gesprek niet escaleert. Ook is het de bedoeling dat aan het einde van het gesprek enkele duidelijke doelen zijn geformuleerd zodat het gedrag verbeterd.

4G feedback methode

Feedback krijgen is niet altijd fijn. De medewerker kan het zien als kritiek. Door een gesprek op een juiste manier op te bouwen zorg je ervoor dat je feedback goed onderbouwd is, en dat je bijvoorbeeld ook niet onnodig kwetst, waardoor het gesprek zou kunnen escaleren.

G1 van de 4G feedback methode: Gedrag

Als je een gesprek volgens de 4G feedback methode insteekt, dan start je met het gedrag van de medewerker te benoemen dat aangepast zou moeten worden. Spreek vanuit je zelf. Jij mag immers een mening hebben. Daar valt niets tegen in te brengen. Je zegt dus bijvoorbeeld: Ik heb gemerkt dat je de laatste tijd vaak te laat komt. Of Ik vind dat je de laatste tijd vaak te laat komt.

Als je het neerzet als een beschuldiging: Je komt altijd te laat. Dan lokt dit een discussie uit die je wil voorkomen. Jij vind immers dat deze persoon vaak te laat komt en daar moet iets aan gebeuren. Ook zal deze persoon niet altijd te laat komen, hou je aan de feiten!

G2 van de 4G feedback methode: Gevoel

Nadat je het gedrag hebt benoemd, de volgende G uit de 4G feedback methode, namelijk het gevoel dat dit gedrag jou geeft. Spreek ook hier weer vanuit jezelf, dus bijvoorbeeld: Dit geeft mij het gevoel dat jij je werk niet zo serieus neemt de laatste tijd. Of bijvoorbeeld: Dit geeft mij het gevoel dat je niet zo goed in je vel zit de laatste tijd. Als je je gevoel benoemt hebt ga je naar de 3e G van de 4G feedback methode.

G3 van de 4G feedback methode: Gevolg

De 3e G van de 4G feedback methode gaat over het gevolg dat het hiervoor besproken gedrag heeft op bijvoorbeeld het functioneren van deze persoon of op de afdeling. Ook hier spreek je weer vanuit jezelf. Bijvoorbeeld: Ik heb gemerkt dat andere collegae zich daar aan beginnen te ergeren. 

Door de gevolgen van gedrag te benoemen probeer je bewustwording te creëren bij de persoon met wie je het gesprek hebt. Het zou best kunnen dat hij of zij schrikt en dat ze deze gevolgen helemaal niet doorhadden.

G4 van de 4G feedback methode: Gewenst

Nu je het gedrag, het gevoel dat je hierdoor krijgt en de gevolgen van het gedrag hebt gesproken kom je bij de 4e G van de feedback methode en dat is te benoemen wel gedrag dan wel gewenst is. Dat zou bijvoorbeeld kunnen zijn: Ik zou graag willen dat je voortaan op tijd komt. Of Het lijkt me een goed idee om eens naar de bedrijfsarts te gaan om over  een oplossing te praten. 

Probeer een of meerdere duidelijke en haalbare doelen te stellen.

Uitkomst en voorbeeld 4G feedback methode

Totaal zal de feedback er dus als volgt uit zien: Ik heb gemerkt dat je de laatste tijd vaak te laat komt. Dit geeft mij het gevoel dat je niet zo goed in je vel zit de laatste tijd. Ik heb gemerkt dat andere collegae zich daar aan beginnen te ergeren.  Het lijkt me een goed idee om eens naar de bedrijfsarts te gaan om over  een oplossing te praten.

Het is natuurlijk geen garantie dat je gesprek ook goed zal verlopen, maar het 4G feedback model geeft wel houvast om op een gestructureerde manier en zonder onnodig verwijten te maken of te kwetsen een moeilijk gesprek in te gaan.

GEGA model

De 4G feedback methode wordt ook wel het GEGA model genoemd. GEGA staat voor

  • Gebeurtenis (Gevoel in het 4G model)
  • Effect (Gevolg in het 4G model)
  • Gevoel (Zelfde als in het 4G model)
  • Afspraak (Gevolg in het 4G model)

Het GEGA model is dus precies hetzelfde als het 4G model, alleen heeft het een andere naam.

Meer managementmodellen: