SWOT analyse voorbeeld | Voorbeelden & uitleg SWOT analyse maken |

SWOT analyse

De SWOT analyse is een van de managementmodellen die in het standaardpakket van iedere HEAO opleiding zit. SWOT staat voor:

  • Strengths (sterktes)
  • Weaknesses (zwaktes)
  • Opportunities (kansen)
  • Threaths (bedreigingen)

De SWOT analyse kan je op veel verschillende manieren inzetten. Voorbeelden SWOT analyse:

  • Bedrijf – analyseer de hele bedrijfsvoering ten opzichte van concurrenten
  • Afdeling – maak een analyse ten opzichte van andere afdelingen of  concurrenten
  • Dienst – analyseer jouw dienst ten opzichte van concurrenten
  • Product – analyseer jouw product ten opzichte van concurrenten
  • Persoonlijk – analyseer je eigen (professionele) gedrag ten opzichte van anderen
SWOT analyse

SWOT analyse voorbeeld

Hieronder beschrijven ieder onderdeel en geven we per onderdeel een aantal voorbeelden wat je hier zou kunnen neerzetten. Ook laten we zien hoe je vanuit de SWOT analyse uiteindelijk strategie kan bepalen. Veel managers kiezen ervoor om eerst een confrontatie matrix te maken voordat ze de SWOT analyse omzetten in beleid.

Voorbeeld sterktes (strengths) bij een SWOT analyse

De eerste S van SWOT staat voor Strengths (sterktes). Hierin ga de sterke punten van het bedrijf, product of dienst benoemen. Belangrijk is om te onthouden dat dit de interne sterktes zijn. Je gaat dus kijken waar jouw kracht ligt ten opzichte van je concurrenten.

Een SWOT analyse voorbeeld van sterktes zou kunnen zijn:

  • Gepatenteerde innovaties
  • Een hele sterke verkoopafdeling
  • Superieure operations

Strategie vanuit sterktes in de SWOT analyse maken

Kies uit alle sterktes die je hebt geïdentificeerd de belangrijkste drie tot vijf, en neem deze op in je SWOT analyse. Vanuit de SWOT ga je de strategie bepalen. De strategie wat betreft je sterktes moet erop gericht zijn om deze unieke eigenschappen te behouden of er optimaal van te profiteren. Een voorbeeld van een maatregel die je zou kunnen nemen vanuit bovenstaande voorbeelden is de verkoopprijs verlagen. Door de superieure operations is het wellicht mogelijk. Door de sterke verkoopafdeling is het mogelijk dat er nog meer marktaandeel gewonnen kan worden.

Voorbeeld zwaktes (weaknesses) bij een SWOT analyse

De W in SWOT staat voor weaknesses. Dit onderdeel gaat over de interne zwaktes ten opzichte van de concurrentie. Zwaktes zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • Hoog verloop van personeel
  • Achterstand in techniek
  • Lage klanttevredenheid
  • Slechte bereikbaarheid

Strategie vanuit zwaktes maken

Nadat je de belangrijkste drie tot vijf zwaktes in je SWOT analyse hebt geïdentificeerd is het de bedoeling dat je maatregelen bedenkt die deze interne zwaktes gaan verbeteren. Heb je een hoog verloop van personeel, dan zou onderdeel van de strategie kunnen zijn dat je gaat investeren in je HR beleid.

Voorbeelden kansen (opportunities) in een SWOT analyse

De O in SWOT staat voor opportunities. In dit onderdeel geef je de belangrijkste externe kansen voor het bedrijf, afdeling, dienst of product neer dat je analyseert. Voorbeelden van kansen die je in je SWOT analyse zou kunnen opnemen zijn:

  • Groeiende economie
  • Nieuwe technologische ontwikkelingen die aansluiten bij de activiteiten van het bedrijf
  • Nieuwe subsidies
  • Concurrentie die het moeilijk heeft

SWOT analyse uitlegStrategie vanuit kansen maken

Uiteindelijk kies je de drie tot vijf belangrijkste kansen en die neem je op in je SWOT analyse.  Hoewel het uiteraard externe invloeden zijn waar je zelf geen invloed op kan uitoefenen, kan je wel maatregelen nemen om de externe kansen te verzilveren. Als er bijvoobeeld nieuwe technische ontwikkelingen zijn zou je in je strategie kunnen opnemen dat je een aparte business unit wil starten om hier op in te spelen.

 

Voorbeelden bedreigingen (threats) in een SWOT analyse

De laatste T in SWOT staat voor treats. In dit onderdeel behandel je de externe bedreigingen waar het bedrijf, afdeling, dienst of product mee te maken kan gaan krijgen. Voorbeelden van externe bedreigingen in een SWOT analyse zijn bijvoorbeeld:

  • Een krimpende economie
  • Nieuwe toetreders in de markt (bijvoorbeeld vanuit het buitenland)
  • Veranderende wetgeving
  • Stijgende grondstofprijzen


Strategie vanuit bedreigingen maken

Uiteindelijk kies je de belangrijkste drie tot vijf bedreigingen. In de strategie die je vervolgens gaat neerzetten ga je maatregelen bedenken die ervoor zorgen dat de hier geïdentificeerde bedreigingen zo veel mogelijk geëlimineerd worden. Bij een krimpende economie zou bijvoorbeeld een onderdeel van de strategie kunnen zijn dat je in de kosten gaat snijden, of juist een nieuwe markt gaat betreden om krimp te voorkomen.

SWOT analyse in vier vragen

Kansen
Wat zijn de 5 grootste externe kansen voor mijn bedrijf?
Bedreigingen
Wat zijn de 5 grootste externe bedreigingen voor mijn bedrijf?
Sterktes
Wat zijn de 5 sterkste punten van mijn bedrijf?
Zwaktes
Wat zijn de 5 zwakste punten van mijn bedrijf?

 

Confrontatiematrix maken

Nadat je de SWOT analyse hebt gemaakt, kun je nog een stap verder gaan en de resultaten tegen elkaar afzetten in een confrontatiematrix. In de confrontatiematrix ga je de interne zaken (dus de sterktes en de zwaktes) afzetten tegen de externe zaken (dus de kansen en bedreigingen). In de confrontatiematrix ga je dus eigenlijk de volgende vier vragen beantwoorden:

  • Welke sterktes van mijn bedrijf en kansen in de markt geven mij het grootste voordeel?
  • Welke interne zwaktes moeten we elimineren om ervoor te zorgen dat geen belangrijke externe kansen laten schieten?
  • Wat is de belangrijkste externe bedreiging en kunnen we onze interne sterktes gebruiken om deze bedreiging het hoofd te bieden?
  • Kunnen we onze zwaktes elimineren om te voorkomen dat externe bedreigingen werkelijkheid worden?

 

Voorbereiding op SWOT analyse maken

Als voorbereiding op de SWOT analyse kun je verschillende andere managementmodellen gebruiken. Voor een goede externe analyse kan je bijvoorbeeld gebruik maken van Michael Porter zijn vijf krachten model of de DESTEP analyse. De conclusies van je externe analyse kan je in je kansen en bedreigingen van je SWOT analyse zetten.

Een goed model dat je kan gebruiken om een interne analyse te maken is bijvoorbeeld Michael Porter zijn Value chain of het McKinsey 7S model. De belangrijkste conclusies zet je in de sterktes en zwaktes van je SWOT analyse.

Een andere methode om tot een goede SWOT analyse te komen is door middel van een brainstorm. Vorm een focusgroep met bijvoorbeeld de belangrijkste stakeholders en schrijf voor alle vier de onderdelen van de SWOT analyse zo veel mogelijk punten op. Maak uiteindelijk een keuze wat per onderdeel de 3 tot 5 belangrijkste punten zijn en neem die op in de SWOT.

Goed artikel? Geef het een rating of deel het via social media!
4.04 / 5 (24 votes)
2 comments on “SWOT analyse
  1. Roy says:

    kan iemand mij misschien verder helpen met nog enkele vb’s te geven bij mijn SWOT-analyse? ik heb deze nodig bij mijn gip maar mijn lerkracht zegt dat dit nog niet genoeg is. MVG D’Haenens Roy

    Mijn Swot-Analyse:

    Strengths:
    (1)Doordat we ons richten op het gaming publiek kunnen we een groter gamma aanbieden van gaming producten. Wij verdelen onze producten onder drie categorieën: voordelige, middelmatige en Kwalitatieve producten .
    (2)Wij streven naar een goede klantenservice waardoor wij ons best willen doen om klachten over bijvoorbeeld beschadigde producten enzovoort zo zorgvuldig en zo goed mogelijk te behandelen. Luisteren naar wat klanten willen is dus ook belangrijk en dit zorgt ervoor dat onze relatie beter zal zijn.

    Weaknesses:
    (1)We hebben nog geen naambekendheid omdat we een nieuw bedrijf zijn. Dit kan dus voor problemen zorgen wanneer wij ons bedrijf net oprichten.
    (2)Er zijn al grote bedrijven op de markt die computer onderdelen verkopen. Hierdoor zal het moeilijker zijn om klanten te lokken.
    (3)Productkosten kunnen hoog zijn omdat gaming onderdelen meestal duurder zijn dan gewone multimedia onderdelen.
    (4)

    Opportunities:
    (1)Nieuwe technologische ontwikkelingen die aansluiten bij de activiteiten van het bedrijf. Hiermee bedoel ik dat er steeds nieuwe producten, onderdelen enzovoort zullen uitkomen in de toekomst. Deze kunnen wij dan aanbieden op onze website waardoor ons gamma steeds zal groeien/veranderen.
    (2)Een goede klantenservice en snelle levering kan leiden tot mond tot mond reclame wat klanten oplevert. Reclame maken is ook vele gemakkelijker en goedkoper voor ons bedrijf omdat wij gamers kunnen aanspreken via gaming forums. Hierdoor moeten hebben wij geen extra kosten.

    Threats:
    (1)Mogelijke toetreding van nieuwe concurrenten is heel groot. Omdat technologie blijft groeien waardoor veel mensen hier een kans zien om een winkel op te starten.
    (2)Sommige onderdelen zullen duurder worden omdat deze beter presteren waardoor grondstofprijzen van deze producten zullen stijgen.
    (3)We gaan geen pand kunnen kopen door de hoge kosten van de onderneming. Dus er is altijd een kans dat de verhuurder het contract stopt na enkele jaren.

    • Roy says:

      even nog wat info bij mijn concept: ik heb een computerwinkel die zich focust op gamers wij verkopen dus verschillende accessoires voor gamers en ook onderdelen natuurlijk. Ons concurrentieel voordeel is dat wij workshops aanbieden waardoor klanten dus met hun “idee van hun samengestelde computer” naar ons toe kunnen komen en dan kunnen wij daar samen meet onze klanten aan werken. Hopelijk is dit genoeg info voor jullie om er nog iets bij te kunnen vinden MVG roy

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>